Vi har Sveriges nöjdaste kunder
Undersökningen omfattar 200 köpcentrum och totalt 6 775 konsumenter. Evimetrix har som krav att de tillfrågade kunderna måste ha besökt ett köpcentrum eller en handelsplats de senaste sex månaderna för att lämna ett omdöme i undersökningen, vilket ger undersökningsresultatet högre trovärdighet jämfört med många andra branschundersökningar.
- Tillsammans med våra fantastiska hyresgäster på Väla arbetar vi varje dag för att ge våra besökare bästa tänkbara upplevelse. Jag vill därför ge en stor eloge till våra butiker och restauranger som ser till att våra besökare verkligen trivs på Sveriges bästa köpcentrum. Vi har fått många utmärkelser genom åren, men ett resultat som bygger på våra egna kunders omdömen väger såklart extra tungt, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.
I undersökningen får kunderna betygsätta ett 15-tal kvaliteter i sina respektive centrum och det bästa utbudet av affärer anses Väla ha, där även den mest kräsne konsumenten kan få sina shoppingbehov uppfyllda.
- Det allra viktigaste för att kunderna ska bli nöjda med sitt besök i ett köpcentrum generellt är att utbudet av affärer är bra, säger Peter Wissing, projektledare för Svenskarnas favoritcentrum hos Evimetrix.
- Men det är också mycket viktigt att lokalerna är trivsamma och att man får ett bra bemötande vid sitt besök. Dessa tre, och ytterligare ett tiotal kvaliteter analyserar vi och kan då se vilken påverkan de har på nöjdheten bland kunderna, både generellt och för enskilda centrum, fortsätter han.
Utöver 2024 har Väla rankats högst i Svenskarnas favoritcentrum 2016, 2017, 2019, 2022 samt 2023.